Belysning är ett kapitel för sig när man inreder ett hem. Det handlar både om ljusets funktion, vilket kan vara allt från arbetsbelysning, accentbelysning, stämningsbelysning etc, och om design, där lampor och belysning är ett designobjekt som skapar stil och atmosfär i en inredning.
Arbetsprocessen är viktig
På Designkontor 100 följer vi en arbetsprocess i våra projekt. Vi gör elritningen, och ritar in belysningen först när vi är klara med planritningen. Belysning och övriga elpositioner ritas in i rött på planritningen. När man gör elritningen behöver man egentligen inte veta vilka armaturer man ska välja. Jag tycker att det är bra, att inledningsvis, inte låsa sig vid en specifik armatur. Det är bättre att till en början, se till belysningens funktion. Då är elritningen ett bra verktyg, som ger en bra överblick över vilken typ av belysning som behövs på givna ytor. När man har en färdig elritning är det sedan lättare att välja armaturer. Och då i samband med att man gör färgsättning och möblering.
Så har vi också gått tillväga på Lustigkulla. Elritningen med belysning har varit klar ett bra tag. Sedan en tid, är vi också i stort sett klara med val av lampor. På Lustigkulla har vi lite speciella förhållanden som påverkar belysningen. På nedervåningen är takhöjden något lägre än standard, 230 cm. Det gör att det kommer in mindre dagsljus och att det lätt känns lite mörkt. Färgsättningen på nedervåningen är, jämfört med övervåningen, mer dämpad och alla rum är färgsatta med en kulör. Den låga takhöjden innebär också att vi är begränsade i vårt val av armaturer, dom kan inte bygga för mycket på höjden. Därför har vi valt att arbeta med riktbara spotlight på skena. Denna typ av spotlight ger stor flexibilitet då man lätt kan rikta belysningen och belysa de ytor som behöver ljus för att komma till sin rätt. Generellt, gillar jag att ljussätta väggar. Det skapar mer atmosfär i en inredning och det gör också att färgen på väggarna får en bättre färgåtergivning. Effekten kan man lätt se om man tittar på en vägg och noterar skillnaden mellan ljus och skugga. Skillnaden är helt olika färger. De riktbara spotlight på skena på nedervåningen på Lustigkulla skapar både mer atmosfär i rummen och ger bättre färgåtergivning av de fina väggfärgerna. Skenorna placeras 50-60 cm från väggen eller ytan som ska ljussättas. På Lustigkulla har vi valt den tunna skenan Pista från Supermodular, och den lilla tunna riktbara spotlighten Minude, också den från Supermodular. Minude spotten finns i flera utföranden, på Lustigkulla har vi valt den i vitt för att den den ska smälta in i taket. Minude spotten är supersnygg i sig, men i det här fallet väljer vi den främst utifrån dess funktion. Jag vill inte att den ska ta för stor uppmärksamhet eftersom den behöver harmoniera med övrig belysning som har en helt annan stil.
Den övriga belysningen har en mer klassisk stil med inslag av jugendinfluenser. Här har vi valt belysning från Konsthantverk i Tyringe. Vi har också köpt en hel del lampor på auktion. Både Supermodular och Konsthantverk är favoritleverantörer som jag ofta använder i våra kundprojekt. Supermodular har enligt mig, de snyggaste och bästa spottarna. Dom har också massor av fina armaturer om man vill ha modern design med hög teknisk kvalitet. Konsthantverk tillverkar också lampor av hög kvalitet och på ett hantverksmässigt sätt. Alla deras lampor tillverkas i deras egen fabrik i Skåne. Stilen på deras lampor är mer klassisk och varje lampa i sig är som ett konstverk. Konsthantverk har också lyckats med konststycket att göra fina plafonder som inte bygger så mycket på höjden, vilket är bra när takhöjden är låg, vilket den är på nedervåningen på Lustigkulla. Utöver spottar från Supermodular och lampor från Konsthantverk har jag ropat in flera lampor på auktion. Ska man beskriva belysningen på Lustigkulla skulle man kunna säga att allmänbelysningen och den funktionella belysningen som ljussätter väggar och specifika objekt, till exempel vedspisen, kommer från Supermodular. Belysningen i köket; väggbelysning över köksbänkarna och belysning över köksön kommer från Konsthantverk. I groventrén och tvättstugan har vi valt plafonden Svep från Konsthantverk eftersom det är låg takhöjd. I vardagsrum, i trappan och på övervåningen kommer det att sättas upp unika lampor som jag ropat in på olika auktioner.
På övervåningen är förhållandena de motsatta, jämfört med nedervåningen. Här har vi hög takhöjd, i övre hall och det rum som blir mitt arbetsrum är taken välvda och klädda i pärlspont som kommer att målas i den gröna kulören, Vert de terre från Farrow and ball. Fönstren på övervåningen är stora och släpper in mycket dagsljus. Färgsättningen är ljusare än på nedervåningen. Här behöver husets arkitektur inte lika mycket hjälp av funktionell belysning. På övervåningen har jag mer valt lampor utifrån designen. Resultatet är en blandning av gammalt och nytt. I vårt sovrum blir det Carl Malmstens klassiska pendellampa, Pumpa, den största varianten. Sänglampor och vägglampor i trappen är inropade på auktion. Så även i gästrummet.
I badrum finns det regelverk för belysning. I våtrum måste man välja belysning med IP klass 44. Det gäller i dusch och bastu. Här har Ifö Electric ett bra utbud om man inte vill jobba med IP klassade spotlight. I badrummet har jag ännu inte spikat val av lampor. Däremot är elritningen helt klar, så jag vet att det blir 2 vägglampor vid sidan av spegeln. En större pendlad lampa i taket över badkaret. IP klassad belysning i bastu och dusch. I den separat toaletten på övervåningen behöver det inte vara IP 44, där blir det en antik lampa, inköpt på auktion.
Våra byggkillar på Lustigkulla jobbar på. Nu är trägolvet lagt på hela nedervåningen. Och jag har tillsammans med Adam, som jag samarbetat med i 15 år när det gäller trägolv, arbetat fram prover på olika ytbehandlingar. Om det kommer jag att berätta om i nästa blogginlägg.