Nu när huset på Lustigkulla börjar bli klart utvändigt kommer arbetet för byggkillarna att fortsätta invändigt och det är hög tid att ta beslut på färgsättningen och materialval. Färgsättning, materialval och belysning är basen i all inredning och redan sedan vi köpte huset har jag gått runt och bearbetat idéer för färg och material. Tidigt i processen gjorde jag ett första utkast på en färgsättning som gick i en varm naturskala med grönt som accentfärg. Att köket ska bli grönt bestämde jag mig också för på tidigt stadium.
Min utgångspunkt för inredningen på Lustigkulla är att det ska vara tidlöst och personligt. Personligt, både med hänsyn till husets karaktär och historia, och till min och Olas personliga smak. Eftersom det är ett gammalt hus med lång historia, känns det viktigt att inredningen inte känns trendig eller daterad 2022. Men lika viktigt är det att inredningen inte blir ett sekelskiftes monument.
När man jobbar med färgsättning är det viktigt att man tittar på tilltänkta färger på plats i huset. Hur ljuset faller i ett rummet påverkar färgen jättemycket. Eftermiddagssolen ger ett mycket varmare ljus än morgonljuset eller ljuset mitt på dan. Därför åkte jag och min kollega Emma på Designkontor 100 ner till Sävsjöström för att koncentrerat på plats jobba igenom färg- och materialval samt all platsbyggd inredning. Det var skönt att ha med Emma, förutom att hon är grym på just färgsättning så det alltid skönt att vara två vid beslut kring färg och material. Om inte båda två känner att det sitter så tar vi alltid ett varv till, sen brukar vi vara nöjda båda två.
Väl på plats i huset lät vi oss inspireras av de gamla tapeterna. Under hösten har jag letat efter den perfekta gröna färgen till köket. Jag vill ha en grågrön färg, som ska vara tydligt grön, utan att vara varken för mörk eller stickigt grön. Men den får inte heller dra för mycket åt blått. I flera veckor har jag haft olika gröna kulörer uppsatt framför mitt skrivbord. När jag och Emma kom ner till huset hittade vi direkt en grön ton i en tapet som suttit i det som kommer bli vårt sovrum. I den tapeten hittade vi också en havrefärgad kulör som kändes rätt i matsalen. På så sätt blev denna tapet utgångspunkten till husets färgsättning. Övriga färger i huset har vi hittat genom att ställa dom i relation till färgerna i tapeten. Under en hel dag gick vi runt med våra färgsnurror och satt färg och ytmaterial rum för rum. Jag är väldigt förtjust i färgen från Farrow and Ball. Dom är lite dyrare än andra fabrikat, men det är det värt. Dom har en fantastisk färgskala och färgen har en kulörtät yta som är oslagbar. Vi köper in all färg från den välrenommerade färgbutiken ABC Färgekonomi på Birger Jarlsgatan 56 i Stockholm. Där är dom otroligt kunniga på färg. När det kom till den gröna färgen i tapeten som jag vill ha på köket, hittade vi ingen kulör i Farrow and Balls skala som var likvärdig. Istället scannar vi in tapeten och blandar till den i NCS-systemet.
För att den gröna färgen på köket inte ska kännas för mörk och tung behövs en ljusare färg på väggarna i köket. Här landade vi i Lime White från Farrow and Ball. Lime White blir också färgen i entrén, groventrén, hallen mot köket samt tvättstugan. Lime White blir jättefin mot Bricmates granitkeramik Jura selected Grey, som vi har valt som klinker på nedervåningen i entréerna, tvättstugan och badrummet.
I matsalen som ligger mellan köket och biblioteket har en vit kakelugn. Här kommer vi också möblera med ett antikt skåp i mörkt trä som jag har köpt på auktion. Här har vi valt färgen Hay från Farrow and Ball. Den är lik den havrefärgade kulören i den gamla tapeten.
Biblioteket knyts ihop med vardagsrummet genom en halvhög platsbyggd bokhylla och en pelare som kommer från brukets slott. Slottet eldades sorgligt nog ner i mitten av 1900-talet eftersom det var slitet och nergånget. Men innan man eldade ner det tog man kakelugnar, dörrar och en del andra detaljer till Lustigkulla för att göra huset lite lyxigare i samband med att man byggde om huset till disponentvilla till bruket disponent Sven Esmarch. I biblioteket kommer vi att bygga platsbyggda bokhyllor längs södra väggen. Både jag och Emma tyckte att det kändes självklart att bokhyllorna ska målas in i samma färg som väggarna. Och lika självklart kändes det att det skulle vara en ganska mörk färg. Valet hamnade på Farrow and Balls kulör De Nimes.
Som jag tidigare berättat är takhöjden på husets nedervåning väsentligt lägre än takhöjden på övervåningen. Med färgsättningen vill jag snarare förstärka dessa skillnader än att försöka få takhöjderna att kännas lika. Därför har vi valt en något ljusare färgskala på övervåningen än på nedervåningen. Övervåningen och nedervåningen binds ihop med trapphallen och trapphuset. Även här har vi valt färgen Lime white från Farrow and Ball. Den kommer vi även att måla på väggarna i allrummet när man kommer upp från trappan.
Taket i allrummet på övervåningen och taket i det som kommer bli mitt arbetsrum mot söder, visade sig, när vi rev det befintliga innertaket, vara välvda och klätt med pärlspont. Taket i mitt arbetsrum var redan målat i en grön färg som påminner om den gröna färgen vi valt till köket. Mitt arbetsrum var skolsal på den tiden huset tjänade som skola. Min första idé var att taket skulle fortsätta vara grönt och att väggarna skulle målas i en ljusare grön ton. Jag hade hittat en inspirationsbild från en inredning signerad Ilse Craaford, med grönt tak, gröna väggar och vita skollampor. När vi arbetade på plats med inredningen fick vi inte riktigt till den idén med den övriga färgsättningen. Därför blev det istället så att de välvda taken, både i allrummet och mitt arbetsrum kommer att målas i den gröna färgen Lichen från Farrow and Ball. Väggarna i mitt arbetsrum kommer målas i Hay från Farrow and Ball, samma färg som i matsalen.
Vårt sovrum ligger i öst, det är så fint att vakna med morgonsolen som flödar in i sovrummet. Här var min första tanke att jag ville ha en linnefärgad färg. Jag har också från start haft en favoritlampa till detta rum, Pumpa från Carl Malmsten. Men i den färgsättning som växte fram när jag och Emma jobbade på plats, kändes linnefärg, tex Drop Cloth från Farrow and Ball, alltför dyster. Jag sökte en gladare och luftigare känsla. Den hittade jag i en arkivfärg från Farrow and Ball – Bombbazine – en färg som är en blandning mellan cream och gult. Jag har en hatkärlek till gult. Mitt första egna rum när jag var barn på 70-talet var målat i en, som jag tycker nu, förskräcklig gul färg, som hade valt själv. Sedan dess har jag inte haft något gult i mina hem. Ändå gillar jag gul. Och här på Lustigkulla känns det rätt. Kanske kom inspiration från en annan tapet som vi hittade på den kattvind som kommer bli mitt dressingroom.
På övervåningen finns ytterligare ett sovrum. Detta rum har synliga bjälkar som är målade i en ljus blågrå färg. Bjälkarna är så fina som dom är, så dom kommer vi inte måla om. Det tog lite tid innan vi hittade den perfekta väggfärgen som blev harmonisk ihop med de befintliga bjälkarna. Till slut fick det bli Light grey från Farrow and Ball.
Slutligen badrummen. Badrummet på nedevåningen blir helkaklat i granitkeramiken Jura Selected grey från Bricmate. Samma platta både på golv, väggar och snedtak. Plattorna är i formatet 30×60 cm och läggs i förband. På övervåningen är badrummet större, det finns en bastu, fönster och altandörr ut till en balkong. Här har vi ritat in granitkeramiken Glanshammar från Bricmate. Den kommer ligga på golv och 2 meter upp på väggen. Väggen och taket ovanför kaklet målas i Farrow and Ball arkivfärg Smoked trout.
Man får inte glömma golvet när man gör färgsättningar. Golven står för en relativt stor yta i ett rum och har därmed stor inverkan på helheten. Vårt golv på Lustigkulla blir ett borstat furugolv som kommer att behandlas med hårdvaxolja i en gråbrun ton för att kännas riktigt gammal. Den exakta tonen kommer vi behöva ta fram på plats när väggarna är målade så att allt gifter ihop sig i en harmonisk helhet.